Elfstedentocht

Discussie in 'Elfstedentocht' gestart door jaap, 10 okt 2011.

  1. Gepster

    Gepster New Member

    Hij klonk me goed in de oren vanavond (is een uitzondering), toen hij het spektakel probeerde
    te temperen/nuanceren.
  2. proeme

    proeme Well-Known Member

    tsja,
    dat het niet door gaat was eigenlijk wel voorspelbaar gezien er pas gisteren (of zelfs vandaag?) berichten kwamen dat er eindelijk plekken met 15cm waren.

    En toch is het jammer... :(


    stom ook: het voelt nu alsof het schaatsseizoen over is, terwijl er dit weekend best nog geschaatst kan worden...
  3. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    Hoe dik is het ijs? Gaat ie door? Nog maar eens de filmbeelden van '63 herhalen en er een film van maken. bla bla.
    Niks hoor je over de 9000 uitgelote betalende 11-stedenleden. Die zaten vanavond niet zo te balen, want ze hebben gelukkig geen 11-stedentocht gemist. Maat van mij is 63 en rijdt de Alternatieve nog in 9.15 Deze winter is hij uitgeloot. Stel dat hij over 15 jaar wel door gaat is ie 78 en te oud, terwijl hij hem nu uit zou kunnen rijden.
    Dus organiseer gewoon een 2e dag (als de 1e dag doorgaat) voor die 9000 uitgelotene opdat NIEMAND VAN DE BETALENDE 11-STEDENLEDEN DE TOCHT MIST :evil: . Sorry m'n caps Lock zat even vast.
  4. Gally

    Gally New Member


    Volgens mij is onderdeel van het aangaan van het lidmaastschap onder andere het accepteren van de voorwaarden.
    Hieronder valt dus ook dat je accepteert dat je ingeloot moet zijn, om de tocht te mogen rijden. En tsja, dan ben je nog afhankelijk van de weergoden. Ik snap dat het heel vervelend is (of was) om dit jaar uitgeloot te zijn. Maar toch vind ik het 'part of the deal'.
  5. Pieter1971

    Pieter1971 Member

    Ondanks dat ik wel was ingeloot, kan ik mij volledig in bovenstaand verhaal vinden. Zou zouden ook de "oude leden" met startrecht moeten doorlichten. Ik ken er zeker 5 uit mijn naaste omgeving, die de tocht niet meer schaatsen, maar wel hun nummer vasthouden.
  6. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Ik deel je mening over Smeets maar dat wil niet zeggen dat hij deze keer volledig de spijker op de kop slaat.
  7. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Ik ben het wel met je eens; het te strak vast houden aan tradities stoort me.
    Ik vind bijvoorbeeld ook dat men iets moet bedenken dat de wedstrijd volledig bij daglicht kan plaats vinden (Ik ben geen wedstrijdrijder hoor).
    En over het startrecht zou er een uitbreiding kunnen komen dat alle leden die bij een officiëel 200 km evenement op buitenlands natuurijs of op FlevOnice 200km binnen 8 uur hebben gereden altijd startrecht hebben.
    Dat zou voor paar honderd goede schaatsers betekenen dat ze niet aan de kant hoeven te blijven ten faveure van een aantal mensen die het toch niet halen maar wel een deel meedoen.
  8. afca

    afca New Member

    Een kennis van me PA mocht ook mee doen. Alleen hij zou al niet rijden omdat hij in de laatste groep moest / mocht starten. hij had het er over, dat die pas om 10:30 mocht vertrekken.
  9. HA01761

    HA01761 Active Member

    Idd, het loten hoort bij de voorwaarden van het spelletje. Als het je niet bevalt zeg je je lidmaatschap toch lekker op? Als De Tocht verreden wordt zijn er die dag zat andere mooie tochten waar je wel zo aan mee kunt doen.
    En de dag na De Tocht is de route 1 groot slagveld, daar wil je echt niet nog eens 9000 man overheen jagen.

    Hoe dan? Je kunt de wedstrijdrijders niet na de toerrijders laten starten.
    Ik vind die start in het donker ook wel wat hebben.
  10. Mandark

    Mandark Member

    Zodat je in 1 seizoen flink trainen een prestatie kan neerzetten waarmee je tot in lengte van dagen startrecht hebt? Wanneer je door zo'n procedure meer vaste plekken weggeeft, zorg je ervoor dat de overige leden (die b.v. niks hebben met FlevOnice of buitenlandse ritten) opeens eens per 3 jaar ingeloot zijn i.p.v. eens per 2 jaar.
  11. Danielle

    Danielle Well-Known Member

    In de zomer rijden! Dat ze daar niet eerder op zijn gekomen.
  12. Gepster

    Gepster New Member

    De charme van de elfstedentocht ontstaat onder andere door alle 'onterrechte' dingen. Het vasthouden aan deze regels zorgt ervoor dat het bij mensen emoties opwekt. De 9000 mensen die ingeloot zijn, zijn 2 keer zo trots. Natuurlijk moet er niet van deze regels afgeweken worden, anders wordt de tocht net zoals andere tochten: onbeduidend.

    Neemt niet weg dat de vereniging wel eens callcenter kan inschakelen om de oudere (pré 1985) leden te vragen of ze de tocht nog willen/kunnen rijden. (optie tot passief lid/erelid en/of opzegging mogelijk). Ik zou er niet van opkijken als er een paar 1000 van de 100% startgerechtigden niet meer gaan rijden en voor de sjeu lid zijn.

    Een ander idee is om deze oudere generatie de optie te geven om de kaart door te geven aan de kleinkinderen (leeftijden van 18 tot 24) via een machtiging, om op deze manier jong talent te stimuleren om met schaatsen te beginnen. Er zijn nu hele generaties die (bijna) geen natuurijs hebben gezien.
  13. Taan

    Taan Member

    +1

    En ook elk jaar naar de leden die ingeloot zijn vragen of ze in staat zijn de tocht uit te rijden. En dan de plaatsen die wegvallen verloten onder de mensen die "uitgeloot" zijn.
    Dat je 1x zo'n vaardigheidsverklaring krijgt wil toch niet zeggen dat je dat 15 jaar later ook nog kan.
  14. Brockley

    Brockley New Member

    @ Ijsfan, ik heb inderdaad met enige verbazing de afgelopen weken gezien hoe goed je iedere keer zat. Helaas niet gelukt voor nu dus. Hoe ziet het er op het moment uit? Kunnen we nog enige hoop hebben? Of moet ik je al om voorspellingen voor 2013/2014 gaan vragen?
  15. ijsfan

    ijsfan Member

    ik wou zeker niet "dikke-nek-achtig" overkomen, maar was een reply op de kritiek dat je op iets langere termijn geen voorspellingen kan maken, dit kan in sommige gevallen dus wel

    ik vrees eerlijk gezegd dat het ten vroegste voor volgende winter zal zijn en ik ben vrij somber : toch echt wel uitzonderlijke vorst gekregen en aan dit tempo moesten we nog minstens een week nachten van -10°C hebben om een voldoende dikke ijsvloer te hebben en dit komt echt maar zelden voor

    ik denk eigenlijk wel dat we moeten terug gaan naar een paar posts van mij in het begin van de winter : veel te veel warmte in de grond/water door het zachte najaar en begin van de winter : de eerste vorst is "verloren gegaan" om die warmte weg te krijgen, ik heb anders niet echt een verklaring voor die heel beperkte ijsaangroei

    je moet er als voorspeller gewoon veel tijd in steken en zeker een beetje emotioneel bij betrokken zijn (dat was hier geen probleem : ik ben nog steeds boos op mijn ouders omdat ik (op 10 jarige leeftijd) naar school moest tijdens de '86 tocht ;)) ik heb oa al een paar keer Himalaya-expedities begeleid (oa K2), ik vind het wel fijn om voor speciale sportevenementen of expedities de weerinfo te geven, ik hoop dat ik volgende winter hier weer veel kan/mag posten want dat betekent dat er toch een 11-steden in de lucht hangt, duimen maar zeker :)
  16. Monique

    Monique Well-Known Member

    Ik zie net dat Wiebe Wieling een twitter account heeft, maar als ik zijn tweets zo lees dan kon dit wel eens een enorme nepper zijn, want hij zegt zo ongeveer in iedere tweet dat het volgende week alsnog gewoon doorgaat, en dat kan ik me niet goed voorstellen. Of hij heeft een vreemd soort gevoel voor humor.

    https://twitter.com/#!/wiebe_wieling
  17. Danielle

    Danielle Well-Known Member

    Er staat bij dat het fictief is ;)
  18. Monique

    Monique Well-Known Member

    Ah, die had ik gemist, maar ik had het wel goed dat het niet de echte was.
  19. proeme

    proeme Well-Known Member

    ja, dat heeft vast meegespeeld. Maar ook de wind (wakken!) en vervolgens sneeuw op het onbetrouwbare ijs (de sneeuw isoleert en kon er niet afgeveegd worden) hebben ook niet bepaald geholpen.

    Oftewel: de kou was er, de andere omstandigheden werkten nogal tegen.
  20. Flevo op kunstijs

    Flevo op kunstijs New Member

    Precies ""oude leden" met startrecht moeten doorlichten. Nu hebben die startrechtleden die meteen na de wedstrijdrijders in een vroege groep weg mogen om 6.00 uur 18 uur de tijd tot 24.00 uur voor het kruisje. De laatste groep ingelote leden startte in 1997 om 10.00 uur en heeft dus maar 14 uur tot 24.00 uur voor het kruisje.
    Uiteraard hoorde je een 2e rangs journalist als Mart Smeets niet over de deelnemer die om 24.01 uur over de Bonkevaart kwam hier niet over, want een bonus van 4 uur maakt best wel uit, en als deze deelnemer om 6 uur ipv om 10 uur was vertrokken, was hij om 20.01 uur aangekomen, maar dat was al te moeilijk om op te merken voor ""insider" en ""qualiteits"-journalist Mart Smeets.
    Ik heb dus een voorstel ingediend bij de 11-stedenvergadering van 2003 om alle rijders 14 uur te geven. De starttijd is bekend en de finishtijd in Leeuwarden wordt op de kaart geschreven, dus iedereen die MEER DAN 14 UUR ER OVER GEDAAN heeft GEEN KRUISJE OPSTUREN. Organisatorisch best simpel en echte hele grote krukken filter je er zo uit, net als bij de ingelote leden, die er 15 of 16 uur voor nodig hadden. Best wel ruim tijd zou je denken, want bij de Alternatieve 11-stedentocht op de Weissensee start een groep om 7 uur die om 17.00 uur de laatste ronde van 12,5 25 km moeten ingaan, dus moet je al veel harder doorrijden.
    Bij de vergadering waren vnl. leden met startrecht, die teugen mijn voorstel waren met 7 sprekers teugen, waarbij er zelfs 1 in het Fries sprak, dat ik dus niet begreep. Zo van: Pikkie uit Holland bemoei je je eige niet met onze Koninklijke Tocht. Het bestuur steunde mijn voorstel ook niet dus werd het met 300 tegen 7 weggestemd.
    Telefonisch ook Henk Kroes gesproken en het idee gelanceerd om mensen zich voor te kwalificeren via een ALternatieve 11-steden of een 100 of 200 km-tocht op Flevonice, maar Henk wilde niet dat de gewone 11-steden vereniging ""afhankelijk werd van een andere organisatie".
    Dus gewoon wachten totdat alle startrechtleden dood zijn en dan met z'n allen loten en de organisatie een schop onder de kont geven om zich in te zetten voor een 2e dag voor 9000 uitgelote betalende (en bij een strenge winter zwaar balende) leden, waarvoor zij zich ook verantwoordelijk zou moeten voelen. Officieel staat pas na een volgende tocht het ""ledenbeleid"" op de agenda, maar ik verwacht weinig veranderingen of initiatief van het 11-stedenbestuur.
    De nieuwe Elfstedenvoorzitter Wiebe Wielinga zei maandagochtend na het 1e rayonhoofdenoverleg over de route op een vraag van een goed geinformeerde journalist, dat hij zich niet kon voorstellen dat z’n voorganger Henk Kroes iets gezegd had over een 2e dag Elfstedentocht voor de 9000 uitgelote betalende lootleden met startkans.
    Hij blijkt niet goed in dit dossier te zitten, want Henk Kroes heeft over het uitsmeren van de tocht over twee dagen gezegd: “...;een tweede organiseren is natuurlijk niet uitgesloten.” (bron verslag algemene Elfstedenvergadering 2003, zie bijlage http://www.mijnalbum.nl/Foto-RAVDWVWY-D.jpg )
    Bij z’n inleidende praatje van de vergadering van 12 dec. 2003 (bron Elfstedenbrief april 2004 [krijgen leden met startrecht en loot-leden met startkans ieder jaar], zie bijlage http://www.mijnalbum.nl/Foto-XVLNE4JC-D.jpg ) zei Henk Kroes: “In 1997 zou het inderdaad mogelijk zijn geweest vanwege de ijscondities om een tweede maal een grote groep schaatsers te laten rijden. Of wij dan ook de belangeloze medewerking krijgen van alle vrijwilligers, van de overheid en van de hulporganisaties, staat nog te bezien. Ook alle ruimtes moeten beschikbaar zijn. Wanneer de gelegenheid zich voordoet zullen we dat bekijken. Wij zullen daarvoor echter geen draaiboeken ontwikkelen.
    Waarom hebben jullie daar geen draaiboeken voor ontwikkelt Henk en consorten? als je toegeeft dat ""In 1997 zou het inderdaad mogelijk zijn geweest vanwege de ijscondities om een tweede maal een grote groep schaatsers te laten rijden."" Voor die groep betalende leden IS HET 11-STEDENBESTUUR OOK VERANTWOORDELIJK ondanks jullie bestuurlijke onwil.
    Nu begrijp ik het woord 11-stedenkoorts: Mensen zijn er zo ziek van dat ze als betalend lid zijn uitgeloot bij een strenge winter dat ze er gewoon koorts van krijgen. Komt zo'n tocht er na gemiddeld 15 jaar en dan mag je niet starten, terwijl het 11-stedenbestuur een beetje sigaren zit te roken (Henk Kroes bij Paul en Witteman) en geen draaiboeken maakt voor deze groep voor een 2e dag, terwijl het inderdaad mogelijk zou zijn geweest vanwege de ijscondities om een tweede maal een grote groep schaatsers te laten rijden.
    Slecht bestuur zou Tabaksblat gezegd hebben.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

Deel Deze Pagina