4x110mm vs 3x125mm (techniek & parcours)

Discussie in 'Skeeleren' gestart door WKL, 10 mrt 2016.

  1. WKL

    WKL New Member

    Ben vast niet de enige maar twijfel op het moment tussen een skeelerframe met 4x110mm vs 3x125mm wielen.
    Mijn doel is skeeleren op een fietsbaan en marathons rijden. Skeeleren is niet mijn hoofdsport, dat blijft schaatsen en dan vooral marathon schaatsen.

    Is er eenverschil beide 3x125 en 4x110 in:
    - techniek en gevoel in bochten rijden op een skeeler baan
    - techniek en gevoel van afzet op rechte stuk en het "bijsturen" (denk hier aan enkele afzet en niet dubbelpush)
    - wendbaarheid buiten de skeeler baan

    En kies je voor een andere opzet bij een het skeeleren op skeelerbaan (300-400m) vs. wielercircuit (1-2 km) vs. fietspaden/wegen.
  2. zauflauf

    zauflauf New Member

    Met de 4x110 is over het algemeen iets beter te sturen en daarom is deze beter te gebruiken op de baan en de meer technische parkoersen met veel bochten.

    De 3x125 daarentegen is meer voor lange rechte stukken volle bak stampen en profiteren van de iets mindere rolweerstand doordat je een wiel minder hebt.

    Daarnaast zijn de 125 mm moeilijker op gang te trekken omdat je, laten we het zo zeggen, in een hogere versnelling rijdt. Maar als je eenmaal gaat, dan ga je ook als een trein.

    Laten we het vergelijken met een auto, 110mm = 3de versnelling, dus een versnelling waar je alles mee kunt, van optrekken tot bochten rijden. Waar de 125mm de 5de versnelling is, waarin je moeilijk van 0 km/u optrekt, maar een hogere topsnelheid kunt bereiken als je eenmaal op gang bent.

    Check ook dit artikel over 125 mm wielen en of ze eventueel nog groter kunnen worden: https://ikgaskeeleren.nl/125-mm-nog-groter/
  3. gerdwichers8

    gerdwichers8 New Member

    De wendbaarheid ligt eigenlijk aan de lengte van je frame. Dus hoe korter het frame, hoe wendbaarder.
    Voor mij is een 4x110 13.3'' eigenlijk wat te lang (kortst mogelijk is iets minder dan 13.2'') en leent een framelengte van 12.8'' die met een HiLo te verkrijgen is, zich voor intuïtief overstappen.
    3x125 (ik rijd 12.8''). Goede enkels? Dan wordt hoogte geen enkel probleem; maar goed blijven rijden wordt op dat punt dus een stuk kritischer (tweede hands frames zijn dan gauw gevonden). Heb je een goede techniek, dan denk ik dat het toegenomen moment eerder een voordeel wordt, maar het wordt ook zwaarder werken.
    De wendbaarheid vind ik echt terug bij de 3x125's. Bij de 4x110's moest ik ook altijd oppassen bij het overstappen.

    Er treedt een verlies aan tractie op in de regen. Ik weet niet wat voor wie beter is. Werd het NOK in Hallum in 2016 niet gewonnen door de enige die op 4x110 wielen reed?
  4. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Van wat ik begrijp uit de ervaringen van o.a. Swings, Kamminga en Mantia is dat rijden op 125 mm als rustiger wordt ervaren en qua gevoel dichter bij schaatsen komt dan 110mm. Het totale gewicht aan wielen is minder dan 4x110mm maar ook 3x110+100mm. Dan zou dat qua versnellen geen nadeel hoeven zijn.

    Nog grotere wielen zou inderdaad nog kunnen: namelijk skates met 2 wielen van 140mm! Die passen namelijk al in de huidige 125mm setup op de plekken waar nu het eerste en laatste wiel zit. Overigens zag ik op de foto's van Le Mans vorig jaar iemand die zijn middelste 125mm wielen er uit had gehaald.
  5. De Goudsche Doorloper

    De Goudsche Doorloper Well-Known Member

    Hallum werd inderdaad gewonnen door Crispijn Ariëns, die nog altijd zweert bij 4x110 mm. Maar of hij juist vanwege die wielen won is niet te zeggen. Hij leek die dag sowieso al veruit de sterkste man in koers.
  6. zauflauf

    zauflauf New Member

    Ik denk wel dat 3x125 mm rijden wel weggelegd is voor de echte powerhouses onder ons.

    Is toch wel een versnelling hoger die je ook onder slechte omstandigheden rond moet kunnen trappen bv. slecht wegdek, regen, tegenwind.

    In die gedachte bedenk ik me ook dat ik nog maar erg weinig vrouwen ooit op 125's heb gezien, maar dit terzijde.
  7. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Niet eens met @zauflauf.
    - het afgelopen EK (met klim)/WK marathon en Berlijn reden de meeste toppers bij de dames al op 3x125mm. In Berlijn al in 2015, maar toen was het in andere wedstrijden nog niet toegestaan. En ook bij de nationale marathon wedstrijden reden al velen op 125mm. Op de baan/piste is het een ander verhaal. Daar zal de hoogte van 112mm t.o.v. 105 mm (4x110mm) of 95mm waarop je staat (HiLo 110/100) na een tijdje te vermoeiend zijn. Ik denk dat daar in de toekomst een HiLo setup gekozen gaat worden (125-110-125). Deze is nu ook al op de markt verschenen. Of misschien zal blijken dat 3x110mm ook prima voldoet (minder gewicht, kortere frames).
    - één Gi3 100mm wiel weegt 130 g, één Gi3 110mm wiel 153 g en één Gi3 125mm wiel weegt 185 g. Zie https://www.skatepro.nl/33-5962.htm en http://www.inlinewarehouse.com/Matter_G13_One20Five_125mm_Inline_Wheels_6pk/descpage-2052.html .
    Totaal bij 3x125mm is 555g. Totaal 4x110mm is 612 g. Totaal 3x110+100mm is 589 g. Dus 3x125 mm is gewoon lichter. Ook als je het moment gaat uitrekenen want de afstand as-onderkant schoen is even groot als bij 4x110mm.
    - De vergelijking 4x110mm met derde versnelling slaat de plank volledig mis. Het is de 5e versnelling. Dan is 3x125mm de zesde versnelling vanwege betere rol.
    Het grote nadeel zal zijn het rijden in de regen. Ik denk dat 3x110mm hier in verband met de hoogte en de lagere snelheden toereikend zal zijn.

Deel Deze Pagina